Jaga
Vahel tundub, et peaaegu iga kuu tuleb välja mõni uus ja veelgi hirmuäratavam lunavara, mille pärast muretseda, kuni see mõni päev hiljem jälle unustusehõlma vajub. Muidugi tuleb pahavara, lunavara, viirusi ja e-posti harpuunimist võtta siiski väga tõsiselt, kuid ärge unustage hoida silmi ja kõrvu lahti ka turvaohtude suhtes, mis võivad teid ootamatutes olukordades üllatada. All toome ära kuus hirmsat turvaohtu, millest võiksite olla kuulnud, kuid suure tõenäosusega ei ole.
Autod on tänapäeval palju enamat kui pelgalt riistvara. Sinna on kätketud on nutiandurid, kaamerad, CarPlay, sõiduki positsioneerimise tarkvara, GPS ja palju muud. See kõik teeb teie sõidukogemuse meeldivamaks, kuid loob ka palju võimalusi andmesideprotsessi sekkuda.
Mõni aasta tagasi tõestasid häkkerid, et nad suudavad interneti kaudu võtta üle kontrolli Jeep maasturi üle, pannes selle keset sõitu peatuma. Üsna kõhedusttekitav või mis? Mis veelgi hullem, häkkerid suutsid välja lülitada ka pidurid ja keerata rooli, võttes juhilt ära igasuguse kontrolli auto üle. Kuigi see võib olla veidi ekstreemne näide, on tegelikkus see, et avatud võrgud on haavatavad. Seega olge ettevaatlikud, mida kuhu ühendate ning mis teavet teie seadmed sisaldavad.
Kas Bluetooth pole mitte üks kihvt asi? Aktiveerides telefonis Bluetoothi, saate lihtsalt ühendada telefoniga FitBitsi, eelmainitud auto, kaasaskantavad kõlarid, kõrvaklapid jne. Kas te olete aga kuulnud ka bluejacking’ust või bluebugging’ust?
Nende meetoditega rünnatakse otse teie telefoni avatud ühendust, et saata mobiiliviirusi, pääseda telefoni sisse ja seeläbi kasutada selle funktsioone, sh teha kõnesid ja saata sõnumeid ja/või häkkida teie kontod või salvestatud salasõnad.
Võtame näiteks kasvõi BlueBorne’i, haavatuse, mis võimaldas häkkeritel koguda teie isiklikku teavet nutikate koduseadmetega, nagu Amazoni Alexa või Google Home, ja mille eest pole ligi kaks aastat hiljem mõned seadmed ikka veel kaitstud.
Nüüdseks olete ilmselt teadlik, et häkkerid suudavad kaaperdada teie veebikaamerad ja salvestada videosid/teha pilte. Õnneks leevendab seda probleemi kleeps või teibitükk veebikaameral.
Ometi muutuvad ekraanid tervikuna järjest keerukamateks ja seeläbi on neist saamas järjekordne haavatavus, mida ära kasutada.
2017. aastal näidati, et turvalisuse eksperdid suudavad häkkida populaarsesse Delli monitori ja muuta ekraanil toimuvat. Ja mis siis? Seeläbi võivad häkkerid teie ekraanile sokutada valeinformatsiooni, nagu näiteks libapangalehed. Mis veelgi hullem, kuna see kasutab ära monitori, ei oska enamik viirusetõrjetarkvarasid ja küberkaitse meetodeid seda ennetada ega tuvastada.
Alates telefoni mikrofonile, kaamerale ja asukohale ligipääsemisest ja lõpetades veenvate kloonrakenduste loomisega — häkkeritel on terve nimekiri salakavalaid meetodeid, kuidas saada ligipääs pahaaimamatute mobiilirakenduste kasutajate isikuandmetele ja neid ära kasutada.
Näiteks avastati 2017. aastal oht nimega Eavesdropper, mis puudutas sadu Androidi rakendusi ja tegi haavatavaks tohutul hulgal isikuandmeid, sh sõnumid ja tehtud kõnede nimekirjad.
Jah, isegi elupäästvaid seadmeid saab häkkida ja kasutada ära teie vastu. See on natuke liiga hirmus, nii et liigume kiirelt edasi... (aga lugege artiklit, kui julgete).
Akud nüüd küll ju endast ohtu ei kujuta? Tegelikult on asi nii, et akud on kõikjal ja neid on üsna lihtne häkkida.
Kõik sülearvutite akud sisaldavad mikrokontrollereid, mis on ette nähtud jälgima pinget ja akut kaitsma ning need mikrokontrollerid on haavatavad.
Üks turvalisuse ekspert läks isegi nii kaugele, et ütles see haavatavus võimaldab põhimõtteliselt lasta akul üle kuumeneda ja plahvatada, muutes teie uhke MacBooki pommiks. Ent see oli aastal 2011 ja pole õnneks veel suureks probleemiks kujunenud.
Ei! Nende lugude mõte ei ole panna lootust kaotama, vaid tuletada meelde, et mida nutikamaks maailm muutub, seda rohkem on ka turvaohte, millele tähelepanu pöörata.
Ärge unustage järgida turvalisuse häid tavasid, näiteks uuendada seadmeid ja rakendusi, vahetage tihti salasõnu ja hoida silmad lahti kõige kahtlase suhtes teie seadmetes. Nii et kui teie auto peaks sõitma hakkama ilma, et teid seal sees oleks, siis andke kohalikule esindusele teada.